Een nieuwe basisschool voor Rupelmonde

Aan een smalle drukke verbindingsweg in Rupelmonde te België is Basisschool Mercator gelegen. Als onderdeel van het versnellingsprogramma Scholen van Morgen, een samenwerking tussen AG Real Estate, BNP Paribas Fortis en de Vlaamse overheid, is een nieuw schoolgebouw gerealiseerd voor de enige basisschool van het dorp. De nieuwbouw bestaat uit een ensemble van robuuste bakstenen volumes welke hand in hand gaat met de voorruimte en buitenspeelplaatsen van de school.

Ensemble van volumes en buitenruimtes

Het ontwerp van het gebouw is hand in hand gegaan met de inrichting van het omliggende schoolterrein. Er is gekozen voor een terugkomend materiaal: rood metselwerk.
Het schoolgebouw is voorzien van een ruim vormgegeven voorruimte waardoor afstand wordt gecreerd ten opzichte van het verkeer en er een opening ontstaat in de verder gesloten straatwand met lintbebouwing. Deze voorruimte is ontworpen met zitelementen en groen, waardoor een uitnodigend entreegebied ontstaat welke een plek biedt voor onverwachte ontmoetingen tussen ouders onderling en tussen ouders en personeel.
Door te werken met de aanwezige hoogteverschillen ontstaan er diverse plekken met elk een eigen belevingswaarde. De speelplaatsen liggen hoger dan het straatniveau en zijn voorzien van een metselwerk borstwering die het schoolterrein afsluit van de publieke ruimte maar het visuele contact met de straat intact houdt. Zo blijft de school een onderdeel van de openbare ruimte en sluit hij zich niet af van de maatschappij.

Het schoolgebouw bestaat uit 3 bakstenen volumes met een robuuste uitstraling. Het gebouwdeel met leslokalen is het grootste volume en is verdeeld over 2 bouwlagen, het gebouwdeel met de sportvoorzieningen is anderhalve bouwlaag. Het derde gebouwdeel verbindt de twee al benoemde bouwdelen en bevat de gezamenlijke kantine en lerarenkamer.

Programma: Onderwijs, basisschool
Opdrachtgever: Vlaamse overheid, AG Real Estate, BNP Paribas Fortis
Locatie: Rupelmonde (BE)
Periode: 2014 – 2018
Status: Gerealiseerd
Discipline: Architectuur